سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، آسیب های روان شناختی و اجتماعی فراوانی را بر افراد آسیب دیده و بازماندگان وارد می کند. تاثیرات روانی و اجتماعی شرایط اضطراری در کوتاه مدت، حاد و شدید است و می تواند سلامت روانی و بهزیستی روانی اجتماعی افراد را در طولانی مدت دچار آسیب جدی کند. بنابراین یکی از اولویت های اساسی در شرایط اضطراری و بحران ها، ارائه خدمات سلامت روانی و حمایت های روانی اجتماعی است.

مداخله در بحران های روان شناختی، یک رویکرد مسلم برای کمک به کاهش شدت هیجان و درماندگی ناشی از انواع فجایع و بحران ها است. "استرس تروماتیک" به خودی خود دلیل و برهان محکمی است بر اینکه خدمات روان شناختی به عنوان اولین کمک در شرایط بحرانی باشد. اورژانسی بودن خدمات سلامت روانی  و حمایت های روانی اجتماعی در حوادث  و بحران ها امر مسلم و ضروری است. از همان لحظه ای که حادثه رخ می دهد باید اتخاذ تصمیم های عمده و اجرای راه کارهای مهم جهت ارائه کمک های اولیه روان شناختی شروع شود.

در این راستا، معاونت مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور با همکاری انجمن علمی مدیریت بحران ایران در سال 1393 اقدام به انتشار 3 جلد کتاب به شرح زیر نموده است. این کتاب ها برای آموزش کارشناسان طرح محب توسط بهزیستی کشور در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد:

1- کتاب "راهنمای کمک های اولیه روان شناختی در بلایا" . این کتاب در 136 صفحه و 4 فصل برای استفاده عموم مردم توسط دکتر خسرو محمدی تالیف شده است. فصل اول به مقدمه و کلیات پرداخته است. در فصل دوم به نحوه ارائه حمایت های روانی اجتماعی اشاره شده است. فصل سوم دستورالعمل ها و کاربرگ های عملی برای انجام پاسخ های حداقلی در شرایط اضطراری را در بر می گیرد. و عنوان فصل چهارم "کمک های اولیه روان شناختی در شرایط اضطراری" است. 

2- کتاب " راهنمای کمک های اولیه روان شناختی در فجایع و بلایا" در 140 صفحه و ویژه داوطلبان و افراد نیمه حرفه ای توسط دکتر خسرو محمدی نوشته شده است. مطالب این کتاب در 3 فصل ارائه شده است: فصل اول: کلیات، فصل دوم: آمادگی برای ارائه کمک های اولیه روان شناختی، فصل سوم: فعالیت های اصلی و دستورالعمل ها شامل 9 دستورالعمل (1- تماس و برقراری ارتباط، 2- تامین امنیت و آسایش، 3- تثبیت هیجانی، 4- جمع آوری اطلاعات، 5- ارائه کمک های عملی، 6- برقراری پیوند با منابع حمایتی، 7- ارائه اطلاعات درباره روش های مقابله و کنار آمدن، 8- ارتباط با مراکز خدماتی و ارجاع، 9- ملاحظات مربوط به مراقبت از ارائه دهندگان کمک های اولیه روان شناختی).

3- کتاب "راهنمای جامع سلامت روانی و حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و وضعیت های اضطراری" در 4 فصل و  260 صفحه و ویژه متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت روانی توسط دکتر خسرو محمدی به رشته تحریر در آمده است.

ناشر کتاب ها انتشارات سازمان بهزیستی کشور است که هر جلد از کتاب ها در شمارگان 2000 جلد به چاپ رسیده است.


نظر()

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ