سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک‌های رفتاری افراد در یک تقسیم‌بندی کلی به سه دسته تقسیم می‌شود: سبک پاسخدهی منفعلانه؛ سبک پاسخدهی پرخاشگرانه، سبک پاسخدهی قاطعانه.

در سبک پاسخدهی پرخاشگرانه، شخص پرخاشگر حقوق دیگران را نادیده می‏گیرد و شروع به تهدید آنها می‏نماید. افراد پرخاشگر دانسته یا نادانسته از دیگران سوء استفاده می‏کنند. طرز تکلم و شیوه سخن گفتن آنها نا محترمانه و توام با توهین و بدرفتاری است. رابطه شان همیشه مبتنی بر برد-باخت است چون هیچ حقی و احترامی برای دیگران قائل نیستند. اظهارنظرهای نژاد پرستانه، تحقیر قومیتها، ملیتها، جنسیت... از ویژگی‏های افراد پرخاشگر است.

در سبک پاسخدهی منفعلانه شخص قادر به ابراز وجود نیست و با اتخاذ روشی منفعلانه به دیگران اجازه می‏دهد براحتی حقوق و احساسات او را نادیده گرفته و زیر پا بگذارند. چنین شخصی در ظاهر فردی متواضع، صبور، از خود گذشته و مهربان قلمداد می‏گردد اما وی در باطن همیشه از اینکه توسط دیگران سوء استفاده شده و حقوقش پایمال می‏گردد ناراحت است. در نتیجه این افراد دائماً با خود مشکل داشته و رضایتشان از خودشان همیشه پایین است. رفتار و سبک پاسخدهی این افراد مبتنی بر باخت-برد است. میل شدیدی به راضی نگهداشتن دیگران دارند.اهل ابراز عقیده نیستند. خود را دست کم می گیرند و برای به دست آوردن دل دیگران خود را به زحمت می‌اندازند.

گاهی ترکیبی از انفعال و پرخاشگری در کنار هم مشاهده می‏گردد که در این صورت شخص بصورت غیرمستقیم به دیگران پرخاشگری می‏کند. این افراد کسانی هستند که عواطف ناخوشایندی از قبیل خشم و خصومت را تجربه می‏کنند ولی چون از طرفی قدرت بیان این عواطف را ندارند و از طرف دیگر قادر به تحمل آن نیستند، بنابراین با توسل به شیوه‏های غیر مستقیم و انحرافی خشم خود را خالی می‏کنند. آسیب زدن به اشیاء مثلاً پنچر کردن ماشین، خسارت زدن به اموال و... از الگوهای معمول ارتباطی این افراد است.

در شیوه رفتاری قاطعانه و توأم با ابراز وجود شخص ضمن احترام به حقوق دیگران و به رسمیت شناختن افکار و احساسات آنها بر حفظ حقوق شخصی خود نیز ایستادگی می‏کند و بر افکار و احساسات خویشتن نیز ارزش و احترام قایل است. رابطه این افراد با دیگران مبتنی بر رابطه برد-برد بوده و برای خود ودیگران احترام قائل هستند و صادقانه و محترمانه احساسات و نظرات خود را بیان می کنند.

هر یک از ما جزء کدام دسته هستیم؟


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ