سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 3 >

تعطیلات نوروزی فرارسیده است، مسافرت های آخر سال شروع شده است و بهار دید و بازدیدها نیز رقم می خورد، پس لطفا همگی نکات زیر را رعایت کنیم:

- هنگام رانندگی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم و آن را جدی بگیریم. کمی گذشت را هم چاشنی رانندگی ما شود خوب است.

- در مسافرت ها سرعت مجاز را رعایت کرده و از سبقت بیجا خودداری نماییم تا سفری سالم و ایمن را برای خود و دیگران به ارمغان آوریم.

- از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی جات پرهیز کنیم.

- برخی بیماری های مسری در تعطیلات نورروزی شایع می شود. با رعایت نکات بهداشتی می توانیم از مبتلا شدن به اینگونه بیماری ها جلوگیری نماییم.

- دید و بازدید و صله رحم با نزدیکان و دوستان و همینطور افرادی که عزیزانشان را در سال 93 از دست دادند و همچنین افرادی که نیازمند یا مستمند هستند یا کسی را ندارند، فراموش نشود. - دید و بازدید را از پدر و مادر و بزرگان شروع کنیم.

- جرمت بزرگترها را نگاه داریم. به نشانه احترام جلوی پایشان تمام قد بایستیم، نه اینکه جلوی شان بایستیم یا جلوی شان را بگیریم.

- برای کوچکتر ها نیز احترام قائل باشیم و محبت و توجه نشان دهیم.

- وقتی کسی با ما در حال صحبت است، به او نگاه کنیم. به این طرف و آن طرف یا به زمین و آسمان نگاه نکنیم. توجه کردن یکی از اصلی ترین نشانه های آداب و معاشرت و بهترین تمجید از طرف مقابل است.

- یادمان باشد، احترام ، احترام می آورد. رفتارهای مناسب که توام با احترام باشد، محبوبیت می آورد و نشانه کمالات فرد است.

- این سه کلمه جادویی را در روز و در برخوردهای روزانه مدام به کار ببریم: لطفا، متشکرم، ببخشید.

- هرچه بیشتر قسم بخوریم تا حرف هایمان را ثابت کنیم، دیگران کمتر حرف هایمان را باور می کنند.

احترام گذاشتن به وقت دیگران بسیار مهم است. پس وقت شناس باشیم.

- مردم افرادی را که با دست راست پول می دهند و دست و دلبازی می کنند و با انگشتان دست چپ حساب آن را نگاه می دارند، به زودی خواهند شناخت. پس بطور واقعی دست و دلبازی کنیم و بخشندگی داشته باشیم. افراد نیازمند زیادی دور و برمان ممکن است باشند. آدم باید برکت داشته باشد و خیرخواه دیگران باشد.

- عیدی به کودکان نیز که رسم قشنگی است و این سالها کمی کمرنگ تر شده است، فراموش نشود.

- مراقب باشیم در نشست ها و مهمانی ها خود را به غیبت آلوده نکنیم و پشت سر دیگران حرف نزنیم.  از بیان جملات و شوخی های رکیک و زننده پرهیز کنیم.

- اگر برای ورود به اتاق یا جایی در می زنیم، علامت این است که اجازه ورود می خواهیم. اگر بدون صبر و و بلافاصله داخل می شویم، پس چرا در می رنیم؟

- حضور پیدا کردن در محافل رسمی و مهمانی ها با لباس راحتی و دمپایی نوعی بی احترامی به جمع محسوب می شود.

- هنگام خروج از منزل نگاهی به وضع ظاهری خود بیاندازیم. آیا موها، مقنعه، چادر، روسری، کت، کفش و ... مرتب هستند؟

- و یک سوال: آیا هدف های خود را برای سال جدید انتخاب کرده ایم؟

به امید سفری خوش و سالی پر برکت برای همه عزیزان


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

سال جدید در راه است، اینک همان گونه که زمانی برای جشن بهار است، زمانی برای تفکر و تعمق نیز هست، سفری به درون را نیز آغاز کنیم. لذت ها، شادی ها، سخت کوشی ها، عشق ورزیدن ها، رنج ها، و اشک هایمان را در سال گذشته به یاد بیاوریم و با بررسی پیامدهای عملکردمان، توشه ای برای سال جدید آماده سازیم.

تعطیلات نوروز فرصتی است که می تواند علاوه بر استراحت، دید و بازدید، مطالعه، سفر، تفریح، هدف زندگی را به یادمان آورد.

نوروز، عید باستانی ما ایرانیان، هم زمان با نو شدن و تولد دوباره طبیعت آغاز می شود و به انسان ها پیام می دهد که آنها نیز از نو، آغاز کنند.

همانطور که برای حضور در کنار سفره عید و لجظه تحویل سال نو که هردو از تقدس برخوردارند، باید پاکیزه بود، شستشو کرد و آراسته و مرتب، با دعا و نیایش در سکوی معنوی به استقبال سال جدید رفت، بیاییم پلیدی ها و ناپاکی ها را از خود بزداییم و با دلی پرامید خود را در سال جدید رها کنیم.

بیاییم در هر روز از سال جدید به طور مساوی ایمان، صبر، شجاعت، کار، امیدواری، وفاداری، بخشندگی، مهربانی و راز و نیاز با پروردگار بگنجانیم.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

هدف وبلاگ ضمن اینکه برقراری ارتباط بین اهالی و دوستان برای تبادل نظر در راستای پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی ساترور است، نگاهی تحلیلی نیز به مسائل و رخدادهای روستا دارد و طبیعی است که این نگاه متضمن نقادی است. آنچه که در وبلاک تاکنون روی داده، علی رغم نگاه گاه تند و تیزش، کاملا شفاف و خیرخواهانه است. چه آنجا که به برخی رفتارهای افرادی حمله شده یا آنجا که شورا مورد انتقاد قرار گرفته است. آنچه که بیان شد کاملا شفاف، روشن، قابل بررسی و حتی قابل اندازه گیری است. اگر نقدی درست بوده یا نادرست، درک آن به شعور خواننده سپرده شده تا نتیجه گیری خودش را داشته باشد. بنابراین چنین رویکردی هیچ گاه روستا را دچار مشکل نمی کند. هیچ گاه نقد و تحلیل باعث اختلال در روند پیشرفت نمی شود، بلکه همیشه باعث رشد و تحول است. آن چیزی که می تواند در روند رو به رشد روستا خلل وارد نماید، رفتارها و فعالیت های زیرپوستی و مافیایی است که فعالیت در لایه های زیرین باعث ایجاد زلزله و خرابی می شود. متاسفانه همیشه در مقابل فعالیت های پنهانی و وسوسه گونه چشم پوشی کرده اما در برابر اعتراضات و نقدهای شفاف و روشن و علنی موضع گیری می نماییم. آنچه در وبلاگ رخ می دهد ظاهر و باطنش همین است و همه چیزش بطور علنی قابل رویت، بررسی و پذیرش یا عدم پذیرش است.

مطمئنا وبلاک این رویه مثبت خود را علی رغم اینکه ممکن است به مذاق بعضی خوش نیاید ادامه خواهد داد. نتیجه اش را سال های بعد روستا و اهالی محترمش درو خواهند کرد.

امیدوارم بتوانم در سال جدید علی رغم مشغله کاری زیادم، وقت بیشتری را به وبلاگ و همینطور روستای زیبایم و هم ولایتی های عزیزم اختصاص دهم.

دست محبت و دوستی به سوی همه شما عزیزان و همینطور دست اندرکاران و مسئولان شورا دراز می کنم.

با آرزوی موفقیت و سربلندی همه ساترواری های عزیز

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

وبلاگ (ساتروار دره ابر) در تاریخ 30 فروردین 1390 راه اندازی شد و از عمر آن 3 سال و10 ماه و 28 روز می گذرد.

تعداد مطالب درج شده در وبلاگ تاکنون 50 مطلب است که در صفحه اصلی وبلاگ نوشته شده است.

تعداد فهرست دوستان وبلاک 53 و تعداد تبادل لینک 21 است.

تعداد کل بازدید از وبلاک تاکنون 19635 بازدید است که به مرز بیست هزار نزدیک است و این آمار نسبتا جالبی برای وبلاکی در این سطح است. بیشترین بازدیدها مربوط به 6 ماه اخیر است.

رکورد بیشترین بازدید در روز، مربوط به روز 5شنبه 21 اسفند 93 است با 115 بازدید.

بیشترین بازدید مربوط به نوشته (ساتروار، نه سوادرودبار) است.

همچنین برای نوشته (ساتروار، نه سوادرودبار)، 573 نظر نوشته شده است.

و امروز 42 نفر از وبلاگ بازدید کرده اند(تاکنون - ساعت 22 سه شنبه 26 اسفند 1393).

هیچکدام اینها برتری و مزیتی محسوب نمی شود، اما هیجان خودش را دارد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

ذهن هر انسان مانند خانه‌ای است که مهمان‌های خوانده و ناخوانده زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. گاهی افکار، خاطرات، آرزوها و تصاویر خوشایند و ناخوشایند در ذهن جا خوش می‌کنند و گاه مدتی گذرا در ذهن حضور می‌یابند و سپس آن را ترک می‌کنند. حضور بسیاری از افکار و تصاویر ناخواسته جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی‌آورند. بنابراین برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و درست مانند خانه تکانی منزل که اسباب و لوازم فرسوده، ناکارآمد و به درد نخور را دور می‌ریزیم، ذهن را از محتویات نامناسب خالی کنیم و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده بپردازیم. پاسخ به سوالات زیر در این باره مفید خواهد بود:

- در خانه ذهن شما چه می‌گذرد؟ آیا ذهن شلوغی دارید؟

- آیا ذهن شما مملو از خاطرات تلخ و گزنده است؟

- آیا افکار منفی در ذهنتان خانه کرده‌اند؟

- آیا تصاویر ناخوشایند هر چند وقت یکبار در ذهن شما رژه می‌روند؟

- آیا این افکار، خاطرات و تصاویر در کنترل شما هستند یا ناخواسته بدون اینکه بخواهید می‌آیند و می‌روند؟

باید مانند طبیعت، که هر بهار نو می‌شوند و نیز مانند بسیاری از سلول‌های بدن که در طول زندگی نو می‌شوند و مانند پوشاک خود که هر چند وقت یکبار آن را نو می‌کنیم، ذهن خود را نیز با دور ریختن منفی بافی‌ها و کهنه پرستی‌ها نو ‌کنیم...

برای خانه تکانی ذهن لازم است، دست کم به مدت یک هفته ذهن‌تان را از صبح تا شب در نظر بگیرید و مراقب افکار، خاطرات و تصاویری که در طول هفته مهمان ذهن شما هستند باشید. لازم است دفترچه یادداشتی داشته‌باشید و افکار و تصاویر مزاحم، منفی و غیر لازم در آن ثبت و شناسایی کنید و هر روز تمرین کنید که بخشی از آنها را دور بریزید و به آن فکر نکنید.

برای مقابله با افکاری که سمج‌تر هستند بهتر است زمان خاصی را مشخص کنید، مثلاً اگر قرار است این افکار و خاطرات ناراحت کننده یا غیر ضروری را بررسی کنید بهتر است تنها و پنج دقیقه در روز و در زمانی خاص را به بررسی این افکار اختصاص دهید؟

با خانه تکانی ذهن از طریق نوشتن و شناسایی افکار منفی و مزاحم و جایگزین کردن افکار مثبت به جای آن، ذهن شما پر از مهمان‌هایی خواهد شد که به دعوت شما در ذهنتان حضور دارند و به شما انرژی مثبت می‌دهند و شما را شاد می‌سازند.

تمرینات تمرکزی مثل آرام بخشی عضلانی(ریلکسیشن)، مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و مهمتر از همه ذکر و عبادت نیز در این زمینه می‌تواند مفید باشد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

شاید خیلی ها در این مدت از طریق این وبلاگ مورد نقد قرار گرفته باشند. نقد کردیم چون ساتروار از اشخاص مهم تر است. نقد کردیم چون باید نقد کرد و نقد پذیرفت تا فرداهای روستایمان زیباتر باشد. بی شک هرجا پیشرفتی رخ داده، بخش مهمی از اقبالشان را مدیون منتقدین تیزبینی هستند که به درستی اشکالات ریز و درشت را سوا می کنند تا آنچه باقی می ماند با کمترین اشکالات و اشتباه باشد که اگر نگاهی منتقدانه که با دانش گره خورده غلط هایمان را نگیرد، مشق های پر ایرادی را تحویل اهالی می دهیم.

این نقدها نه از سر حسادت و نه برای خودنمایی است و تنها برای اصلاح شاخ و برگ های درخت با ریشه روستای ساتروار است تا مسئولین و دست اندرکارانش با کمترین اشتباه و بیش ترین توانایی به آبادانی روستا بپردازند.

پس نقد درست را بپذیریم.

و همچنان فرصت باقی است... فرصت هایی برای فعالیت، برای خدمت، برای پیشرفت . برای اصلاح و همچنین برای نقد...

با آرزوی موفقیت روزافزون برای همه ساترواری های عزیز و اعضای محترم شورای ساتروار.


نظر()

  

سلام. همانطور که می دانید با توجه به اینکه ساتروار در ارتفاعات قرارداشته و کوهستانی و ییلاقی است، سرسبزی آن تقریبا منحصر به وجود چمن زار و علف زار است که این سرسبزی نیز از بهار شروع شده و تقریبا تا اواسط تابستان ادامه دارد و بعد از آن تقریبا سرسبزی و زیبایی خودش را از دست می دهد. از طرفی شاهد آن هستیم که تعدادی از هم محلی های خوش فکر و خوش سلیقه، همتی به خرج دادند و در حیاط منازل خویش درخت کاری کردند و ضمن زیباتر و سرسبز شدن محوطه منزلشان، از محصولات این درخت ها نیز استفاده می نمایند. همچنین تجربه شده است که درختان بسیاری در ساتروار قابل کشت و بهره برداری است ازجمله: صنوبر، گردو، آلو، آلبالو، زردآلو، گیلاس و ...

بنابراین به همه هم محلی های عزیز پیشنهاد می شود نسبت به درختکاری در ساتروار اهتمام بیشتری به خرج دهند.

با توجه به اینکه روز درختکاری نزدیک است به آقای مهندس جمشیدی ریس محترم شورای ساتروار پیشنهاد می شود تمهیداتی به خرج دهند و با یک فراخوان عمومی از همه عزیزان ساترواری و به خصوص جوانترها بخواهند در روز خاصی با حضور در ساتروار نسبت به انجام درختکاری در سطح روستا اقدام نمایند. لازم است قبل از آن به تعداد مناسب نهال درخت های مناسب تهیه شود.

این موضوع چند حسن دارد: اولا فضای روستا کاملا تغییر کرده و سرسبزتر و زیباتر می شود. دوما هوای ساتروار تلطیف تر می شود و با ادامه این کار و با وجود جاده و آب و برق امکان زندگی چهار فصل را بوجود می اورد. نوع کشت در ساتروار تغییر می کند و از کشت سنتی که محدود شده به کاشت سیب زمینی که هم زحمت زیادی دارد، هم آب زیادی مصرف می شود و همینکه آنچنان برای ساکنین به صرفه نیست به باغداری تغییر وضعیت پیدا می کند.

و نکته مهم دیگر آن است که حضور و مشارکت همکانی در یک روز خاص برای درختکاری باعث ایجاد انسجام و اتحاد در بین اهالی شده و سرمنشاء مشارکت و فعالیت گروهی در ساتروار می شود.


نظر()

  

اکثر برنامه­ها برای اجرا نیاز به تأمین اعتبار دارند. منابع تأمین اعتبار مورد نیاز روستای ساتروار را می­توان به صورت ذیل دسته بندی و پیشنهاد نمود:

1- منابع دولتی: کمک­های دولتی برای اجرای طرح­های خدماتی و عمرانی در قالب بودجه­های سالانه که لازمه دریافت آن پیگیری‌های مستمر و ارائه توجیهات اقتصادی قابل پذیرش است.

2- اعتبارات بانکی: دریافت وام از بانک­ها و مؤسسات اعتباری(جهت کمک به ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش تولیدات کشاورزی و صنایع روستایی و کارآفرینی در روستا به طوری که منافع حاصل از طرح‌ها شامل عموم اهالی ساتروار شود و موجب درآمد پایدار برای شورا شود).

3- کمک­های مردمی و سازمان­ها و مؤسسات غیر دولتی، افراد خیر و توانمندی که می‌توانند به شورا در مدیریت مالی روستا کمک‌ کنند.

4- درآمد حاصل از وصول بهای خدمات ارائه شده در روستا در قالب‌ (عوارض صدور پروانه ساختمان، عوارض حاصل از خرید و فروش زمین و ملک، عوارض حاصل از چرای دام از دامداران و ...)

5- استفاده از درآمدهای حاصل از طرح‌هایی چون برگزاری انواع جشنواره­های مذهبی، هنری و ورزشی بومی.

6- استفاده از درآمدهای ناشی از گردشگری، اسکان مسافران، اجاره کمپ‌ها و مهمانسرا در ساتروار.

7- استفاده از درآمدهای حاصل از اجاره دکل‌ مخابراتی، جمع‌آوری گیاهان دارویی توسط غریبه‌ها و مسافران.

8- استفاده از زمینه های لازم برای سرمایه گذاری مشترک شورا با بخش های خصوصی و غیردولتی.

9- استفاده از سرمایه اجتماعی موجود در ساتروار که فراهم کننده زمینه مشارکت های مالی و اجتماعی هستند.

10- ایجاد هماهنگی‌ و وحدت‌ رویه‌ و قانونمندی در انواع دریافت‌ها در روستا و تقبل مسئولیت بیشتر توسط شورای محترم ساتروار.


نظر()

  

به نظر می رسد برای برنامه ریزی دقیق و عملیاتی در راستای پیشرفت و جهش روستا از وضعیت فعلی، شیوه مدیریتی روستای ساتروار که هنوز و صرفا مبتنی بر کدخدامنشی بوده و اصرار بیش از حد بر عدم مشارکت عموم مردم و به ویژه جوانان در تصمیم گیری های روستا وجود دارد، باید دگرگون شود. شرایط فعلی و در عصری که به عصر تکنولوزی و پیشرفت و تخصص شهرت دارد، حذف مشارکت عمومی و حذف افراد تحصیل کرده و با سواد و اکتفا به روش سنتی مدیریت که تاکنون پیشرفتی را برای روستا به ارمغان نیاورده است باید متحول شود. لازمه این کار شاید تغییر رویکرد مدیریت روستا توسط شورا و حضور پررنگ افراد روشن فکر و تحصیل کرده در تصمیم گیری ها باشد. بنابراین پیشنهاد می شود: اولا شورا جلسات منظم ماهانه داشته باشد. دوما جلسات شورا علنی باشد. سوما جلسات دستور کار از پیش تعیین شده داشته باشد. چهارما از افراد با تجربه، ریش سفیدان و همچنین جوانان تحصیل کرده و خلاق که دغدغه پیشرفت روستا را دارند و مثبت اندیش هستند برای حضور در جلسه دعوت به عمل آید. شورا می تواند با این نگاه مدیریتی، تحولی در ساختار مدیریت روستا و در نتیجه دگرگونی در روند رشد روستا بوجود آورد و بنای مفیدی را سازماندهی کند. بنای مفیدی که می تواند ریشه ی بداندیشی، جوسازی، منفی بافی و تصمیم گیری های خارج از چارچوب و منفعت طلبانه را بخشکاند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

توسعه روستایی راهبردی است جهت بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان که هدف آن افزایش توانایی­های جامعه روستایی به منظور رفع نیازهای مادی و معنوی در جهت رشد و تعالی می باشد. برای تحقق این امر برنامه و برنامه­ریزی امری ضروری است. در برنامه توسعه روستایی باید کلیه پروژه های ممکن برای اجرا و تحقق اهداف برنامه دهیاری مانند پروژه­های بهسازی روستا، مسکن، حمل و نقل، کشاورزی و ... مورد شناسایی قرار گرفته و سپس با مسئولین دستگاه­های اجرایی مختلف مرتبط با پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرند و نهایتاً پروژه­هایی که امکان پذیرتر بوده و از نظر مردم مهم­تر و ضروری­تر هستند انتخاب شده و اجرا گردند اهداف زیر از جمله هدف­های اساسی در تدوین برنامه روستا می­باشد:

  • برنامه توسعه روستایی، طرحی برای کمک به جوامع روستایی و فعالیت­های روستایی می­باشد. این برنامه کلیه عناصر موجود درمناطق روستایی را دور هم جمع نموده و طرح­های استراتژیک توسعه در سطح روستا را اجرا می­نماید.
  • برنامه روستایی زمینه ساز تشویق و ترغیب روستاهایی خودکفا، متنوع، پویا و با فعالیت های اقتصادی پایدار و سودآور است.
  • برنامه توسعه روستا یک فرآیند منظم است که به ساکنان مناطق روستایی امکان می­دهد به شناسایی و حل مشکلات روستای خود بپردازند. این برنامه توسعه مردم و نمایندگان مناطق روستایی تهیه شده و حاکی از تمایل آن­ها به اجرای آن خواهد بود.
  • برنامه توسعه روستا زمینه­ساز ساماندهی امور روستاها از طریق همیاری مردم روستا است، به طوری که گروه­ها و فعالیت‌های مختلف در مناطق روستایی را هماهنگ و مرتبط خواهد ساخت.
  • افزایش اعتماد به نفس و احترام به خویشتن در بین روستاییان و ایجاد همبستگی متقابل بین مردم روستا با سطوح بالاتر تصمیم­گیری از پیامدهای برنامه توسعه روستا است.

مشارکت موثر مردم در فرآیند تهیه برنامه، تصمیم­گیری و اجراء از دیگر نتایج برنامه توسعه روستایی است. منظور از مردم، اکثریت مردم هستند. در ضمن جوهر و ماهیت مشارکت در تصمیم­گیری متجلی است، یعنی مردم روستا از این طریق در تصمیم­گیری­های اقتصادی و اجتماعی و عمرانی روستا شرکت نموده و نظر جمعی آنان در این امور به وسیله خودشان اجرا خواهد شد. در نهایت رسیدن جامعه روستایی به توسعه در تمامی ابعاد سازمانی، اقتصـادی، اجتـماعی و عمـرانی از نتایج برنـامه توسعه روستایی می‌باشد که بهترین و آسان­ترین روش از طریق بسیج تمامی مردم روستا در رسیدن به این اهداف می­باشد که شورای روستا می‌تواند محرک اصلی این امر باشد.


نظر()

  

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ