سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به عنوان یک اصل باید گفت نام «سات‌روآر» همانند بسیاری از نام گذاری ها برای اماکن، روستاها، کوه‌ها و رودخانه‌ها با چنان دقت نظری صورت گرفته که به تنهایی می‌تواند دلیل و تاییدی بر هوشمندی مردم باشد. اغلب نام‌گذاری‌ها چنان دقیق است که می‌تواند در حکم یک نشانه برای رهگذر غریبه باشد.

نام «سات روآر» هم یک نمونه جالب از این نام‌گذاری‌ها است. «سات» دگرگون شده واژه سئو یا دئو و به معنی صاف و روشن است. همچنین "سا" به معنی : مانند،گونه،سایه ای گذرا است. سا به معنی زمین بی درخت نیز به کار رفته است. بنابراین «سات:Saat/سئودرکا» به معنی زلال و صاف، سالم، درست، پابرجا، چابک و "روآر" هم که درزبان محلی به معنی رود به کار می رود و برگرفته از رودخانه «روآر» است که از میان روستا می گذرد. بنابراین می توان «سات روآر» را به معنی آب زلال و روشن  یا رود زلال و روشن دانست. همانطور که سوادکوه(سات کوه) به معنی کوه صاف و بدون درخت است.

مردم منطقه به گویش محلی آن را «سات روآر» تلفظ می کنند، پس منطقا به خاطر اسم خاص بودن آن می بایست (سات روآر) پذیرفته شود.

براساس تحقیقات انجام شده کلمه «سات‌روار» از زمانی به «سوادرودبار» تبدیل شد که ماموران ثبت اسناد به غلط در شناسنامه‌های مردم کلمه «سوادرودبار» را نوشتند و در پایان اسم فامیلی اهالی کلمات «سوادرودباری» یا «رودباری» را اضافه کردند.


نظر()

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ