سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ذهن هر انسان مانند خانه‌ای است که مهمان‌های خوانده و ناخوانده زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. گاهی افکار، خاطرات، آرزوها و تصاویر خوشایند و ناخوشایند در ذهن جا خوش می‌کنند و گاه مدتی گذرا در ذهن حضور می‌یابند و سپس آن را ترک می‌کنند. حضور بسیاری از افکار و تصاویر ناخواسته جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی‌آورند. بنابراین برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و درست مانند خانه تکانی منزل که اسباب و لوازم فرسوده، ناکارآمد و به درد نخور را دور می‌ریزیم، ذهن را از محتویات نامناسب خالی کنیم و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده بپردازیم. پاسخ به سوالات زیر در این باره مفید خواهد بود:

- در خانه ذهن شما چه می‌گذرد؟ آیا ذهن شلوغی دارید؟

- آیا ذهن شما مملو از خاطرات تلخ و گزنده است؟

- آیا افکار منفی در ذهنتان خانه کرده‌اند؟

- آیا تصاویر ناخوشایند هر چند وقت یکبار در ذهن شما رژه می‌روند؟

- آیا این افکار، خاطرات و تصاویر در کنترل شما هستند یا ناخواسته بدون اینکه بخواهید می‌آیند و می‌روند؟

باید مانند طبیعت، که هر بهار نو می‌شوند و نیز مانند بسیاری از سلول‌های بدن که در طول زندگی نو می‌شوند و مانند پوشاک خود که هر چند وقت یکبار آن را نو می‌کنیم، ذهن خود را نیز با دور ریختن منفی بافی‌ها و کهنه پرستی‌ها نو ‌کنیم...

برای خانه تکانی ذهن لازم است، دست کم به مدت یک هفته ذهن‌تان را از صبح تا شب در نظر بگیرید و مراقب افکار، خاطرات و تصاویری که در طول هفته مهمان ذهن شما هستند باشید. لازم است دفترچه یادداشتی داشته‌باشید و افکار و تصاویر مزاحم، منفی و غیر لازم در آن ثبت و شناسایی کنید و هر روز تمرین کنید که بخشی از آنها را دور بریزید و به آن فکر نکنید.

برای مقابله با افکاری که سمج‌تر هستند بهتر است زمان خاصی را مشخص کنید، مثلاً اگر قرار است این افکار و خاطرات ناراحت کننده یا غیر ضروری را بررسی کنید بهتر است تنها و پنج دقیقه در روز و در زمانی خاص را به بررسی این افکار اختصاص دهید؟

با خانه تکانی ذهن از طریق نوشتن و شناسایی افکار منفی و مزاحم و جایگزین کردن افکار مثبت به جای آن، ذهن شما پر از مهمان‌هایی خواهد شد که به دعوت شما در ذهنتان حضور دارند و به شما انرژی مثبت می‌دهند و شما را شاد می‌سازند.

تمرینات تمرکزی مثل آرام بخشی عضلانی(ریلکسیشن)، مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و مهمتر از همه ذکر و عبادت نیز در این زمینه می‌تواند مفید باشد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ