سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حدود 30 ساعت از حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران می گذرد و متاسفانه متولیان و مدعیان امر حمایت های روانی اجتماعی کشور به دلیل عدم وجود هرگونه سازماندهی و انسجام در ارائه خدمات روان شناختی، زمان طلایی ارائه این خدمات را از دست داده اند. 

گروه ها و تیم های ارائه دهنده حمایت های روانی لزوما باید با سازماندهی و هماهنگی های قبلی، از همان ابتدای شروع یک حادثه و بحران در محل حادثه ، در محل های انتقال مصدومین  مثل اورژانس بیمارستان های معین، حضور و استقرار داشته باشند تا بتوانند کمک های اولیه روان شناختی را بلافاصله پس از امداد و نجات به مصدومین و حادثه دیدگان، اعضاء خانواده و اطرافیان مصدومین، به امدادگران و حتی به پرسنل و کادر درمانی  ارائه دهند و اقدامات اساسی برای ارائه کمک های اولیه روان شناختی، تریاژ و شناسایی آسیب دیدگان و ... را به موقع انجام دهند، نه اینکه پس از حادثه به عنوان ملاقات کننده با گل و شیرینی به بیمارستان و برای عیادت مصدومان بروند. 

در فاز اول بحران که خطر و حادثه هنوز در حال وقوع است یا بلافاصله پس از آن که خطر عواقب حادثه هنوز درک نشده و حتی بیشتر شهروندان قادر به تجزیه و تحلیل خطر بصورت یک طرح و عمل نیستند و درجات زیادی از سردرگمی حتی در بین مسئولین و امدادگران نیز وجود دارد، حضور سازماندهی شده ارائه دهندگان حرفه ای حمایت های روانی اجتماعی ضروری و الزامی است.

پس از حادثه و زمانی که خطر رفع شده است، تمرکز باید بر واکنش های روانی حادثه دیدگان و بازماندگان باشد که اضطراب برجسته ترین این واکنش هاست. باید این واکنش ها بطور جدی مورد توجه قرار گرفته و ارائه دهندگان حمایت های روانی به دنبال کاهش این هیجانات منفی و پریشانی های روانی افراد بوده و از تبدیل شدن ASD به PTSD جلوگیری کنند. 

متاسفانه - همانند دیگر حوادث مشابه قبلی- از ابتدای حادثه تاکنون، در زمینه ارائه حمایت های روانی در این حادثه تلخ، هیچگونه مداخله حرفه ای و منسجم مشاهده نشده است و از طرف مسئولین مربوطه در ستاد مدیریت بحران، سازمان آتشنشانی، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، سازمان نظام روان شناسی، شهرداری و ... مسئولیت پذیری جدی دیده نشده است. 

این نشان از عدم وجود آمادگی قبلی و نبود یک سناریوی واحد برای مدیریت بحران های روان شناختی در حوادث این چنینی در سطح کشور است.   

امید است در ادامه روند مدیریت بحران های روان شناختی در حادثه ساختمان پلاسکو، شاهد اقدامات جدی و حرفه ای در راستای کاهش آلام و پریشانی های مصدومین و بازماندگان حادثه باشیم.

دکتر خسرو محمدی/ اول بهمن 95


نظر()

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ