سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سه سال پیش در چنین روزی(22 خرداد 92) اولین دوره انتخابات شورای اسلامی روستای سات روآر با حضور پرشور اهالی و به ویژه جوانان روستا برگزار و اعضای محترم شورا انتخاب شدند. و اینک سه سال از عمر اولین دوره شورای روستا می گذرد. حداقل انتظار از اولین دوره شورا این بود که اعضای آن بتوانند منزلت و جایگاه مناسبی را برای شورا در روستا ایجاد نموده و زمینه اعتماد و مشارکت اهالی را در آبادانی و توسعه روستا فراهم سازند. انتظار این بود که اعضای محترم شورا بتوانند از ره آورد انتخابات سال 92، آبادانی روستا یا حداقل نشانه هایی از این آبادانی را به منصه ی ظهور برسانند. توقع چندان دور از انتظاری نبود که شورا بتواند طی این مدت حلقه مشورتی خوبی را از قشرهای مختلف روستا اعم از ریش سفیدان و جوانان، کشاورزان و دامداران،  وقشرهای تحصیل کرده تشکیل داده و مشارکت مردمی و دخالت موثر افراد توانمند را در فرایند برنامه ریزی و توسعه روستا فراهم سازد. 

اما در کنار موفقیت های نسبی و تلاش هایی که برخی از اعضاء شورا انجام دادند، متاسفانه به دلیل:

1- کمبود منابع مالی ناشی از عدم تخصیص بودجه های دولتی و همچنین عدم وجود خلاقیت در ایجاد منابع جدید درآمدی(پیام درونی شوراها نیز آن است که هزینه توسعه و آبادانی هر منطقه با مشارکت شهروندان آن منطقه میسر می شود و دولت و سارمان ها قادر به پرداخت مخارج توسعه و عمران شهرها و روستاها نمی تواند باشد).

2- عدم وجود انسجام و هماهنگی واحترام بین اعضای محترم شورا که باعث شد نه تنها شورا در بین اهالی اعتبار و منزلت خود را از دست بدهد، بلکه باعث وهن شورا نیز شد.

3- حضور و دخالت افراد غیرمسئول و نامعتبر در تصمیم گیری ها و امورات اجرایی روستا و تداخل وظایف ناشی از اختلاف بین اعضای شورا و در نتیجه سوء استفاده برخی افراد سودجو به طوری که بعضی افراد غیرمسئول به خود اجازه می دهند مدیریت برخی کارها را به عهده گرفته و ضمن هدر دادن منابع، نارضایتی و دلزدگی اهالی را نیز باعث شوند.

4- فقدان وجود دموکراسی و جمع گرایی در جلسات و تصمیم گیری های شورا و عدم وجود خردورزی هدایت یافته در مدیریت روستا(در شورا معنی جمع و گروه، همفکری، عقل گرایی، دموکراسی، دوری از تک روی، دوری از استبداد و زیاده خواهی و استفاده از تخصص و دانش روز نهفته است)

5- عدم وجود شفافیت در فعالیت های شورا، ناشی از عدم برگزاری جلسات منظم با حضور و دعوت برخی اهالی و عدم ارائه گزارش های دوره ای و منظم به اهالی

6- عدم وجود ساختار و سازمان و تعیین مسئولیت ها و شرح وظایف اعضای شورا

7- عدم وجود برنامه ریزی مناسب برای استفاده از توان بالقوه افراد توانمند در مدیریت و آبادانی روستا

شورا در مسیرهای غیرواقعی و مشکل آفرین سقوط کرد و متاسفانه تاکنون نتوانست موفقیت قابل توجهی در امر توسعه و پیشرفت روستا که وظیفه ذاتی و اصلی شوراست را کسب نماید.

آنچه مسلم است، این است که هنوز یک سال فرصت باقی است و یک سال دیگر از عمر اولین دوره شورای روستای ساتروار باقی مانده است و یوم الحساب شورا چندان دور نیست و به زودی اعضای شورا باید در محضر اهالی روستا پاسخگو باشند. اهالی همچنان منتظر حل معضل آبرسانی در روستا هستند، منتظر پیگیری جدی طرح هادی هستند، منتظر پیگیری راه اندازی دهیاری هستند، منتظر تعمیر و اصلاح معابر و راه های داخل روستا هستند، منتظر پیگیری تکمیل آسفالت و تکمیل تعریض جاده ی آلاشت-سات روار هستند، منتظر جابجایی مسیر انتقال برق از سرکوه(جاده امام زاده حسن) به جاده آلاشت هستند، منتظر جذب اعتبارات دولتی هستند، منتظر قانونمند شدن دریافت ها هستند، منتظر برقراری انسجام و همدلی بین اعضا شورا هستند، منتظر ....

امید است در فرصت باقی مانده شاهد همکاری و همدلی بیشتر اهالی و اعضای شورا در راستای رشد وپیشرفت روستای خوبمان باشیم. در نظر است برای ارزیابی نظرات اهالی محترم سات روآر در زمینه عملکرد تک تک اعضا شورا، یک بررسی و مطالعه میدانی از نوع نظرسنجی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه ای که دردست تهیه است، از میزان رضایت اهالی از موفقیت و کارکرد اعضای شورا و موانع و چالش های پیش روی توسعه روستا به عمل آید تا از نتایج آن برای آینده روستا استفاده شود.


نظر()

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ