سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیگران ظرف چند ثانیه ما و ویژگی های شخصیتی مان را برانداز می کنند، اما دقیقاً بر چه اساس و با چه معیاری؟

ایمی کادی در کتاب جدید خود با عنوان «حضور» می نویسد افراد وقتی برای اولین بار شما را می بینند اول از همه به دو سؤال اساسی پاسخ می دهند: اول اینکه «آیا می توانم به این فرد اعتماد کنم؟» و دوم اینکه «آیا می توانم به این فرد احترام بگذارم؟»

روان شناسان از این دو بعد به ترتیب با عناوین صمیمیت و شایستگی یاد می کنند. طبیعی است که شما نیز در حالت ایده آل می خواهید در نظر دیگران هر دو را داشته باشید.

جالب اینجاست که به گفته ی کادی، اغلب افراد، به ویژه در رفتار حرفه ای، باور دارند شایستگی عامل مهم تری محسوب می شود. هرچه باشد می خواهند ثابت کنند از هوش و استعداد کافی برای انجام کارهایی که به آنها محول می شود برخوردارند.

اما در واقع صمیمیت یا قابل اعتماد بودن مهم ترین عامل در ارزیابی شما توسط دیگران است. «از دیدگاه فرگشتی، اینکه بدانیم کسی ارزش اعتماد کردن را دارد یا نه، برای بقای ما ارزش حیاتی تری دارد».

با اینکه شایستگی ارزش زیادی دارد، این عامل تنها زمانی مورد ارزیابی قرار می گیرد که اول اعتمادی میان طرفین برقرار شده باشد. به این ترتیب تمرکز بیش از حد روی به رخ کشیدن نقاط قوت می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد.

به این ترتیب ممکن است برخی اغلب مواقع آنقدر به فکر باهوش و توانمند جلوه کردن باشند که ممکن است رویداد های اجتماعی را از دست بدهند، از کسی کمک نگیرند و در کل کسی نتواند به آنها نزدیک شود.

اینگونه افراد وقتی به خودشان می آیند که به دلیل آنکه هیچ کس نمی تواند به عنوان یک انسان آنها را بشناسد و به آنها اعتماد کند، شغل یا موقعیت هایی را از دست می دهند.

«اگر کسی که می خواهید او را تحت تأثیر قرار دهید به شما اعتماد نداشته باشد، موفقیت چندانی حاصل نخواهید کرد. در واقع حتی ممکن است به دلیل آب زیر کاه به نظر رسیدن، شک او را نیز برانگیزید».

«کسی که رفتاری گرم و صمیمی دارد و اعتماد دیگران را جلب می کند و در عین حال از شخصیت استواری نیز بهره مند است، تحسین دیگران را بر خواهد انگیخت. باید توجه داشت که تنها در صورتی نقاط قوت شما به نفعتان عمل خواهند کرد و شما را به خطر نخواهند انداخت، که اول میان خود و طرف مقابل اعتماد برقرار کرده باشید».

سطح اجتماعی، میزان هوش، سلطه طلب بودن یا نبودن، موفقیت، تهاجمی بودن یا نبودن، مذهبی بودن، برونگرایی و چند معیار دیگر، از جمله مواردی هستند که افراد در برخورد اول ظرف کسری از ثانیه و با احتمالی بیشتر از شانس در شما تحلیل و ارزیابی می کنند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 آغاز...   

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ